Friday, 14 September 2012

Jangan cepat latah berfatwa


Antara yang menjadi mangsa ‘fatwa haram’ oleh tok guru ialah beberapa permainan, persembahan, aktiviti, kegiatan kebudayaan, sukan dan keagamaan. Terbaru pula ialah ‘fatwa wajib’ oleh tok guru berhubung penyertaan dalam perhimpunan haram ‘Bersih’. Aneh lagi pelik. Yang halal telah haramkan. Yang haram dihalalkan.Sejak Pas memerintah Kelantan pada tahun 1990, banyak perubahan telah dilakukan Menteri Besarnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Antaranya ‘berfatwa’ mengharamkan itu, ‘mewajibkan’ ini.

Wayang kulit, dikir barat, main puteri, menora, makyong, snuker, biliard dan penyertaan qariah dalam tilawah al-Quran peringkat kebangsaan mahupun antarabangsa sebenarnya telah menjadi mangsa kerakusan ulamak politik berpolitik. Pengharaman itu mengejutkan semua pihak terutama penggiat seni dan peminat.

Alasan ‘fatwa’ mengharamkan permainan, persembahan kebudayaan, sukan serta keagamaan itu kerana kononnya ada unsur judi, maksiat, lucah, syirik, khurafat dan aurat.

Tidak dinafikan masa itu sukan snuker ada unsur judi. Wayang kulit, main puteri, menora dan makyong ada unsur syirik dan khurafat, manakala dikir barat ada unsur lucah dan menggalakkan maksiat. Tetapi, tidak pasti pula kenapa penyertaan qariah dalam tilawah al-Quran juga diharamkan.

Adakah alasan suara qariah yang membaca ayat-ayat suci al-Quran secara berlagu itu boleh membangkitkan nafsu syawat pendengar? Atau mengundang berlakunya maksiat disebabkan jantina khalayak yang hadir tidak diasingkan?

Tetapi, kenapa pula tidak ada sebarang ‘fatwa’ mengharamkan Muslimah Pas menyertai politik. Yang terkinja-kinja, terjerit-jerit, melaung melolong atas pentas menyampaikan ceramah dengan pelbagai gaya dan intonasi?

Adakah suara yang dikeluarkan ketika menyampaikan ceramah memaki hamun, mengherdik cerca kepimpinan parti politik lain itu tidak termasuk dalam kategori aurat? Hanya kerana Muslimah ini pejuang Pas? Parti yang kononnya menegakkan syiar Islam? Atau mungkin juga tok guru terlepas pandang kes ini? Kerana terlalu ghairah, suka dan ‘berlaga angin’ dengan ucapan berbaur kutuk mengutuk itu?

Atau mungkin tok guru ketika itu dalam edah kejutan politik. Almaklum, baru pegang jawatan menteri besar. Biasanya orang yang baru berkuasa akan menghadapi simptom gila kuasa dan akan menggunakan kuasa itu seghairah dan segian mungkin sehingga arahan atau larang tertukar dengan berfatwa.

Setahu penulis, fatwa ialah keputusan mengenai perkara agama yang diputuskan oleh mufti atau alim ulama. Mufti juga adalah ahli agama yang berhak memberi (mengeluarkan) fatwa berkaitan hal-hal agama Islam, manakala berfatwa pula ialah memberi atau mengeluarkan ‘fatwa’ oleh pemimpin yang jahil mengenai ilmu pengetahuan.

Fatwa bagi menetapkan sesuatu hukum sama ada wajib, haram, harus, sunat, makruh atau halal hanya akan dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Majlis ini pula terdiri daripada para mufti, ulama, umara, ilmuwan dan cerdik pandai agama.

Mereka akan duduk berbincang, berbahas dan mencari rumusan menentukan keputusan sesuatu hukum berdasarkan nas al-Quran, Hadis dan sumber hukum lain, termasuk ijtihad oleh para mufti. Jika majoriti bersetuju, barulah fatwa wajib, haram, sunat, makruh, harus dan halal dikeluarkan. Fatwa tidak boleh diputuskan oleh hanya seorang sahaja dan keputusan itu dicapai dalam Mesyuarat Mingguan Kerajaan Negeri (Exco).

Hendak mengharamkan wayang kulit, dikir barat, menora, makyong, main puteri, billiard dan snuker bukan dengan kaedah menggagak atau menganggap persembahan atau permainan itu tidak mendatangkan keuntungan kepada parti, maka berfatwalah benda itu haram.
Begitu juga penyertaan qariah dalam tilawah al-Quran. Jangan hanya kerana kita asyik dan syok mendengar suara berlagu itu, maka kita berfatwa ia haram disebabkan suara itu aurat, boleh membangkitkan syawat.

Bagaimana pula dengan Muslimah Pas dan PKR yang bukan sahaja suaranya lantang dan keras ketika berceramah, tetapi siap dengan menggoyangkan badan, melenggokkan kaki, tangan dan muka mengutuk, mencaci maki pihak lawan? Tidakkah itu aurat dan ‘fatwa’ yang sama perlu dikeluarkan?

Sepatutnya, dalam isu dikir barat, tok guru tak boleh latah berfatwa haram. Tok guru harus memanggil semua penggiat seni itu. Duduk berbincang dan beri mereka nasihat, “kalau nak persembahan ini diteruskan, mereka harus akur dengan perjuangan Pas. Syaratnya, tukar mesej lucah kepada mesej nasihat”.

Panggil semua pendukung main puteri, menora, makyong dan wayang kulit. Duduk berbincang, beri nasihat. Katakan kepada mereka, “sekarang ini bukan zaman Barisan Nasional (BN) lagi dah, sekarang adalah zaman Pas, parti yang memperjuangkan Islam. Jadi, segala unsur-unsur jampi serapah dalam permainan itu harus dibuang. Masukkan unsur-unsur sihat dan seruan yang mengajak umat Islam bersatu padu”.

Kumpul semua qariah di Kelantan. Himpunkan mereka dalam satu pertemuan muhibah dengan tok guru. Cakap, beritahu dan pesan kepada mereka, “kalau nak sertai tilawah, perlu ikut macam Muslimah Pas berceramah. Barulah kerajaan negeri tidak anggap suara yang berlagu membaca al-Quran itu aurat”.

Itulah kerajaan negeri yang ditadbir oleh pemimpin inovatif, proaktif dan dinamik. Kerajaan yang bertindak menggunakan akal. Bukan perasaan dan dendam. Ini belum apa-apa sudah berfatwa haram. Asalkan tidak suka, kata haram. Asalkan tidak minat, kata haram. Itu haram, ini haram. Semuanya haram. Akhirnya tidak ada satu pun persembahan dan permainan kebudayaan yang halal, harus, wajib dan makruh di Kelantan.

Seseorang pemimpin Islam harus faham, berpengetahuan dan berilmu dalam memimpin rakyat jelata kerana mereka menjadi contoh serta ikutan rakyat yang pelbagai agama dan lapisan usia. Bagi umat Islam, sejak akil baligh lagi, perkara yang haram tetap haram selama-lamanya, tidak haram sekejap kemudian dihalalkan.

Agama Islam tidak menetapkan hukum sedemikian. Biasanya kalau hari ini haram, esok halal. Itu adalah arahan atau larangan, bukan hukum. Mustahil tok guru boleh tertukar antara larangan dan arahan dengan hukum.

Inilah yang berlaku dalam negeri ditadbir oleh tok guru. Awal pemerintahan telah mengharamkan wayang kulit dan dikir barat. Tetapi selepas mendapat bantahan dan desakan daripada penggiat seni sehingga keadaan itu dilihat telah menjejaskan sokongan rakyat kepada parti, lalu tok guru pun segera berfatwa membenarkannya. Cukup senang hukum dipermainkan. Hanya terletak di bibir mulut sahaja.

Sedangkan mengikut nas al-Quran dan hadis, hukum haram tetap kekal haram selama-lamanya. Tidak ada sebarang kompromi untuk dihalalkan. Hukum berbeza dengan notis arahan atau larangan. Tok guru boleh mengeluarkan arahan melarang dan boleh pula mengeluarkan arahan membenarkannya. Bukan berfatwa.  

Arahan dan fatwa adalah dua perkara yang jauh berbeza. Tidak boleh disamakan. Jauh sekali larangan hendak dijadikan fatwa. Fatwa hendak dijadikan arahan. Sebab itu, para mufti lebih berhati-hati hendak mengeluarkan sebarang fatwa kalau tidak mencapai kata sepakat daripada para alim ulama.

Arahan adalah seperti larangan yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri kepada golongan wanita yang bekerja supaya tidak memakai gincu atau bersolek secara berlebihan ke pejabat, bimbang nanti menimbulkan syak. Tetapi mengharamkan penyertaan qariah menyertai tilawah al-Quran bukan fatwa.

Begitu juga mengharamkan persembahan wayang kulit, dikir barat, menora, makyong dan permainan snuker. Ia tidak boleh dihentikan persembahannya atas nama hukum berfatwa. Ia sepatutnya dikeluarkan dalam bentuk arahan atau larangan. Kalau sudah diletakkan dalam bentuk fatwa, maka persembahan itu tidak boleh dihalalkan lagi sampai bila-bila.

Dalam bab perhimpunan haram anjuran sebuah badan gabungan yang disingkatkan dengan panggilan BERSIH yang didalangi dan ditaja pemimpin pembangkang, tok guru tidak boleh cepat melatah menetapkan hukum wajib kepada sesiapa yang hadir dalam kelompok yang merancang hendak melakukan kekacauan dan huru hara itu.

Padahal Majlis Fatwa Kebangsaan telah memutuskan haram untuk umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara seperti yang dilakukan oleh BERSIH.

Pengerusinya, Prof Tan Sri Dr Abd Shukor Hussin berkata, Majlis Fatwa Kebangsaan memandang serius tindakan sebahagian masyarakat khususnya umat Islam yang bertindak sebagai perusuh jalanan seperti dalam ‘Bersih 3.0’ yang menyebabkan kerosakan, kemudaratan, pergaduhan dan kacau bilau.

“Mereka yang terbabit dalam demonstrasi sedemikian, khususnya umat Islam perlu sedar dan insaf bahawa tindakan mereka itu bercanggah dengan ajaran Islam.

“Islam tidak pernah menyuruh umatnya bertindak secara tidak hak dengan mengancam nyawa sesama manusia, menimbulkan huru-hara dan merosakkan negara demi hanya untuk mencapai sesuatu agenda,” katanya.

Aspek-aspek itulah yang diambil kira oleh jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan sebelum memutuskan fatwa perhimpunan itu haram. Bukan terus berfatwa wajib setelah mendengar BERSIH hendak mengadakan rusuhan jalanan. Semoga pihak berkenaan cepat-cepat bertaubat. - Oleh Manzaidi Mohd Amin (Siaran 15 Mei 2012)

No comments:

Post a Comment